De doelstelling van de ‘Prof. Dr. Jaap Swierenga Stichting’ is het verbeteren en bevorderen van de diagnostische en therapeutische mogelijkheden op het gebied van de longziekten. De stichting is in 1982 opgericht ter ere van longarts prof. dr. Jaap Swierenga.

Het vermogen van de stichting is bestemd om financiële steun te verlenen aan wetenschappelijk onderzoek. Dit is onderzoek is gericht op het gebied van longziekten in de ruimste zin van het woord. Onze overtuiging is dat door wetenschappelijk onderzoek steeds weer een ontbrekend stukje van de legpuzzel wordt gevonden. Het bestuur zet zich hiervoor in en hoopt dat ook anderen deze initiatieven financieel willen ondersteunen. Steun kan plaatsvinden via giften en schenkingen.

Met onze financiële steun werken we aan drie punten:
1. het verbeteren van de behandelingen van longziekten
2. verbeteren van de patiëntenzorg
3. het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek.