Onze stichting werkt samen met Netherlands Respiratory Society (NRS). Samen met NRS worden de Swierenga Penning en Swierenga Thesis Awards uitgereikt.

NRS: platform en coördinatie voor longonderzoek

De NRS is opgericht op 19 maart 2009 met als doel een platform te vormen en coördinatie te leveren voor het longonderzoek in Nederland. Klinisch en fundamenteel onderzoek naar longaandoeningen in Nederland omvat onderzoekers uit verschillende onderzoeksdisciplines, inclusief: klinische onderzoekers, fundamentele wetenschappers en onderzoekers die actief zijn in de gezondheidszorg en ‘human technology assessment’-onderzoek.

Missie

De missie van de NRS is om met behulp van basaal, klinisch en translationeel onderzoek de last van longziekten te verminderen en om de ontwikkeling van longziekten te voorkomen. Dit omvat alle ademhalingsziekten, zowel veel voorkomende ziekten zoals astma, COPD en longkanker, evenals zeldzame ziekten zoals cystische fibrose, pulmonale hypertensie en interstitiële longziekten.