Het 12e Prof. dr. Jules van den Bosch Symposium over “treatable traits in ILD” op donderdag 11 januari 2024 is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Prof. dr. Jaap Swierenga Stichting.

Na een korte introductie van dr. Marcel Veltkamp, beet prof. dr. Benoit Nemery van KU Leuven het spits af met zijn presentatie over de rol van beroepsmatige- en milieu-blootstelling bij ILD gevolgd door een uiteenzetting over CTD-ILD door prof. dr. Jan Grutters.

Prof. dr. Athol Wells van Royal Brompton Hospital zette de behandeling en prognose bij progressieve pulmonale fibrose uiteen waarna de ochtendsessie werd afgesloten met een interessante casus, interactief gebracht door drs. Frouke van Beek, dr. Carmen Ambarus en drs. Eline Rappel op long-, pathologie- en radiologiegebied.

In de middag startte prof. dr. David Kiely (University of Sheffield) enthousiast met zijn verhaal over pulmonale hypertensie en ILD om vervolgens het stokje over te geven aan prof. Martijn Spruit van Maastricht University voor een presentatie over training en revalidatie.

Drs. Rob Schönwetter praatte de deelnemers bij over longtransplantatie en het multidisciplinaire team van longarts drs. Frouke van Beek, patholoog dr. Matthijs van Oosterhout en radioloog drs. Anne Heus sloot af met een uitdagende en zeer boeiende casus.

Op bovenstaande groepsfoto staan de (meeste) sprekers en chairs van dit geslaagd symposium.

Aanbevolen artikelen

Een reactie plaatsen